Trip to Bali 2019 (Nusa Penida, Nusa Lembongan, Nusa Ceningan)

by - October 09, 2019

Trip saya ke bali tahun ni mengambil selama 6 hari 5 malam. Kira focus saya pada trip ni untuk ke 3 pulau ni (Nusa Penida, Nusa Lembongan dan Nusa Ceningan) dan pada 2 malam terakhir sahaja kami berjalan di sekitar seminyak dan kuta.

Saya kesana pada hari Khamis malam (3/10/19) dan pulang ke malaysia pada hari Selasa petang (8/10/19) Macam biasa, saya ke sana pada pukul 8 malam dan landing di Airport ngurah rai pada pukul 10malam. Kenapa saya memilih untuk travel malam? Ni pendapat dan style saya lah. Dari kita spend harga tiket pagi (mesti mahal dari malam kan?) beza harga tiket tu lebih baik sy spend tuk hotel. Sebab? Kalau travel pagi, sampai sana bukannya boleh terus check in, and confirm badan kita pon lemau (sebab bgun pagi2 tuk ke airport) so badan tak fresh tuk terus berjalan. Kalau terus berjalan hari tu pun sure tak dapat pergi mana sgt. If travel malam, sampai sana kita boleh terus check in and tidur/chill balik badan and esoknya pagi2 boleh terus plan agenda kita. Badan pon fresh! Tiket flight pagi sama je dgn harga flight malam+hotel (tapi ikut budget masing2 la) ini tips and cara saya lah. Boleh cuba kalau nak tau best dia camne. Haha

Flight saya ke bali kalini ni saya beli dari Malindo and harga for return (KL-Denpasar-KL) berharga RM350 seorang. Dan saya kesana hanya berdua sahaja, senang tak banyak kepala 😆

Setibanya kami disana, kami terus booking grab untuk ke hotel dengan berharga IDR80,000. Dan hotel kami pada malam tu, kami check in di D Beds Comfort Hostel, Kuta. Hotel sgt cantik for backpackers, murah dan berbaloi la dgn harga siap include breakfast. Kami stay disitu hanya semalam pada harga RM40 (Double bedroom) dia ada bunkbed juga, boleh check kat agoda. Dan keesokkannya kami terus berangkat ke Nusa Penida

D beds comfort hostel

Hari Pertama - Nusa Lembongan/Nusa Ceningan

Kami breakfast dulu yang telah di sediakan dari hostel kami. Dan tepat pada pulul 7.30, company (Athamas) ferry yang kami ambil tu terus pickup untuk ke jetty sanur. Package yang kami dapat dari dia berharga IDR375,000 seorang for return, kira ok la price dia dari apa yang kami survey, plus dia ada buat pickup to/from hotel (instagram: @explorelembonganisland)

Perjalan kami dari kuta ke jetty sanur mengambil masa selama 30-40minit. Setibanya di jetty terus ke pondok/kaunter untuk pembayaran. Tepat pada pukul 9am kami sudah naik ferry dan tepat pada pukul 9.15am ferry pun bertolak ke nusa lembongan. Time ferry dari Sanur-Nusa Lembongan hanya ada 3 masa (9.15am, 12.15pm, 3.15pm)

Ferry to Nusa Lembongan

Note: Jangan keliru pulak, kalau nak ke nusa penida memang ferry akan stop kat jetty nusa lembongan dan dari nusa lembongan baru naik boat untuk ke nusa penida

Perjalan kami selama sejam untuk sampai ke Nusa Lembongan, dan tibanya sana dorang akan hantar ke hotel yang kita nak tinggal. Jika kita tggl di nusa lembongan, mereka akan hantar terus ke hotel tapi kalau stay di nusa ceningan mereka hanya hantar di yellow bridge, sbb untuk ke seberang hanya boleh menaiki motor atau berjalan kaki sahaja. (jadinya husung la bag tuk menyeberang)  Kami pula memilih untuk tinggal di nusa ceningan. Jadi dari nusa lembongan ke nusa ceningan tu kami perlu berjalan kaki melintasi yellow bridge dan dari situ, hotel sendiri yang akan pickup (please inform them pukul berapa kita sampai)

Yellow bridge Nusa Lembongan-Nusa Ceningan

Kami memilih untuk stay di Jenny’s Place, Nusa Ceningan selama 3 hari 2 malam pada harga RM165 semalam. Hotel ni kami sgt recommended, sebab berbaloi dgn harga. View tersangat cantik, bersih, interior meletop and plus hotel ni tak banyak bilik so tak crowded (ada 8unit sahaja), owner pon baik (can speak indonesia very well) and breakfast pun sedap, kalau stay di hotel ni mesti korang takkan menyesal.

Jenny's Place, Nusa Ceningan

Selepas check in dan berehat, kami menyewa moto terus untuk dua hari di nusa ceningan berharga IDR70,000 sehari. Kami sewa motor sebab senang untuk ke nusa lembongan dan bergerak (terutama untuk cari makan) Selepas settle sewa motor kami terus cari makan disekitar nusa ceningan (Kedai kandel, ayam penyet dia mamtop!). Dan selepas makan kami terus ke Nusa Lembongan.

Di Nusa Lembongan kami hanya sempat untuk ke Dream beach dan Devil's tear sebab terlampau leka bergambar dan menikmati sunset hahaha. Tapi bagi kami itu pun dah cukup (my suggestion : sila kesana untuk sunset view) Ada juga tarikan lain di nusa lembongan tu tapi hanya view pantai (ikut cara/style masing2) Selepas selesai kami berjalan di Nusa Lembongan, kami pusing di area pulau Nusa Ceningan untuk makan malam (hanya beli ditepi jalan) dan pulang ke hotel untuk keesokkan harinya.

Devil's tear, Nusa Lembongan

Day 1
- Depart to Jetty Sanur from Kuta

seorang  RM185

Transport
Ferry (return) : IDR375,000
Rent bike : IDR140,000 (2days)