Pengalaman Part 1: Pembedahan fibroid dan cyst pada Oct 2019

by - February 05, 2020

Pembedahan fibroid dan cyst

Post kalini berbeza sedikit dari post sy sebelum sebelum ni, sebab sebelum ni post kebanyakannya more to travel jee tapi kalini agak beza sedikit hihihi. Post ni kira saya nak kongsikan pengalaman saya sendiri membuat pembedahan fibroid dan cyst pada tahun lepas. Kira penutup tahun 2019 la bagi saya, saya menjalani pembedahan pada bulan october di Columbia Setapak. Niat saya hanya untuk kongsi pengalaman yang mungkin lain atau sama dengan pesakit lain. Jadi sesiapa yang mengalami senasib dengan saya boleh baca ni tuk buat rujukan atau mungkin memberi semangat ke apa, sebab saya sendiri pun pertama kali masuk hospital dan menjalani pembedahan pada umur 30 ni. 
Sebelum dapat tahu ada fibroid
Ok pada mulanya saya mengalami sakit sengugut yang kerap dan teruk (sakit belakang, pingang, cramp perut dan kebas kaki) hampir tiap bulan mesti saya akan mengalami masalah sengugut ni. Tiap bulan jugalah saya akan pergi klinik amik MC sebab sengugut. Kalau orang tak tahu mesti tak percaya kata saya saja bagi alasan tu je bila MC. Kemudian disebabkan tiap bulan jumpa doctor (saya jumpa doc yang sama) terus doc tu kata dia nak scan perut saya, sbb hampir tiap bulan saya sakit so dia nak check la, maybe nak tau jugak kenapa. Jadi doctor tu suruh saya datang balik seminggu selepas sy habis period (time period tak boleh scan sebab akan nampak ketul period tu je) Selepas seminggu saya dtg untuk scan, kemudian doc nampak macam ada seketul fibroid berukuran 2cm, masa tu pada Jun 2019. So doc kata dia just nak monitor dulu (maybe bukan fibroid) so after sebulan dia suruh datang balik. Tapi biasalah bila kita dgr ada je terus rasa takut dan tak nak pergi lgsg jumpa doc tu sampai sggup next period tu sakit aku pg klinik lain. Haha. So selepas beberapa bulan aku bia tak check, pada bulan Ogos 2019, tetiba saya datang period sampai dua kali (pada bulan yang sama) means saya dah habis period yang sepatutnya selepas seminggu sy datang balik. Tapi pada mulanya fikir mungkin sebab hormon dan period keluar hanya sedikit je, sengugut pon takda. Tapi nak jadikan cerita saya period kali kedua ni agak lama tapi sedikit je (tapi time tu dah hari yang ke 8) tetapii pada hari ke 9 tetiba darah keluar yang sangat banyak sampai sehari saya perlu tukar pad sebanyak 5/6 kali sehari. Bocor takyah cakap, nak tido sgt tak selesa. Kemudian pada hari 11 saya buat keputusan untuk pergi ke klinik untuk check kenapa sebab masih bleeding. Mulanya doc hanya check biasa je, (fikir hormon) kemudian bila sy sebut yang sy pernah detect fibroid sebesar 2cm pada jun baru ni terus doc tu nak buat scan nak check. Waktu tu doc tgk sy macam dah makin besar sebesar 2.6cm, time tu doctor kata kalau 3 bulan naik 0.6cm is still normal lepastu disebabkan sy dah period hari yang ke 11 dan banyak pulak tu, doc nak amik darah nak check level darah. Bila result keluar je doctor kata level darah sy dah drop 7.1 dan dia kata normal is 12-14 so kira sy dah kurang hampir 50%, terus doctor tu refer hospital sbb katanya sy nak kena topup darah, kalau saya drop lagi smpai 5/6 saya boleh collapse. Tapi masa doc kat klinik tu check kata low blood tu memang saya tak rasa pape pun, nak pitam ke pening ke takda cuma saya ada rasa penat, nak cakap pun mengah. So dengan hati yang sgt gelisah dan takut, saya pun pergi la ke Hospital Columbia setapak, jumpa dengan doctor pkar terus, saya jumpa dengan Dr Low (sangat recommended)

Dengan surat refer yg doctor klinik bagi tu, saya terus kena runding dgn dr pakar. Bila masuk je bilik doctor, terus doc tu scan. Dia tanya kitaran period camne, level darah yang keluar camne, pastu bila scan tu detect 3 biji fibroid yang berukuran 5cm dan 4cm pulak. Time tu memang terkejut habis sebab before ni scan satu je tu pon 2cm. Then doc tu check darah, tgk darah saya drop lagi 6.9 so apa lagi terus dia cakap sy kena admit sbb nak kena tambah darah asap and dia kata dia akan arrange tuk buat MRI nak tau lebih detail. 
So jadikan cerita sy admit dan kena tambah 2bag darah tuk dapatkan bacaan atas 11 time ni pada 12 September 2019
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1i8CqOjf1uxilZC8-edthLEPD8ALbA8Ik

Selepas dah topup darah bag yg kedua, terus nurse tu suruh sy puasa sebab nak buat MRI katanya. Time tu kepala fikir macam2 dah, risau kalau betul saya ada fibroid. Selepas buat MRI, dan result keluar petang tu jugak doctor terus sahkan yang saya ada 3 bijik fibroid berukuran 5cm, 4cm, dan 3cm. Bannnnyakkk tu. hahaha Time tu otak dah melayang dah fikir macam2 so apa yg doc nasihatkan time tu untuk buat pembedahan dengan secepat mungkin. Sebab bagi dia kenapa nak simpan dan tangguh kalau benda tu yg buat saya sakit selama ni. Jadi fikir punya fikir, saya minta untuk buat operation sebulan lagi konon nak prepare mental dan settlekan keje di office dulu.

 Sebelum pembedahanSo selepas trip saya ke bali tu (trip to Nusa Penida,boleh baca sini kalau nak hehe) saya set appointment and serah diri pada 15/10. Sebelum operation, doc buat scan lagi sekali lagi untuk tentukan saya perlu potong melintang or menegak, fibroid tu berada kat mana, masih membesar ke atau mengecil. Then lepas check doc kata sy maybe kena buat belah menegak? Whaaatttt? Pulak dah. Yes doc kata kalau dia tak boleh buang dgn melintang kenapa dia nak buat melintang. Bila tanya sakit ke tak dia kata memang sakit la menegak dari melintang, time tu saya rasa down gila. Then ok la, doc kata kena start puasa pada 12tgh malam sbb operation pada esok hari pukul 8.30 pagi 16/10

So petang tu selesai urusan admit semua, doctor bius pun datang, nak check segala semua selepas operation. Dan yang dia tanya aku time tu adalah, nak amik epidural tak memandangkan doc kata menegak. Time tu sy cam tak tau epidural tu camne (sebab tak pernah mengandung/bersalin plus blur teruk) so doc explain kata if aku amik epidural kurang sikit sakit tu sbb kalau potong menegak aku akan susah tuk bernafas dan gerak so epidural ni boleh lumpuhkan dari dada ke bawah so kurang la sakit. Kira function dia after operation, kalau sakit aku boleh picit tuk lumpuhkan (something like that la) Time tu sumpah rasa down dah rasa nak lari dari hospital pun ada sbb rasa taknak buat plus doc kata kena cucuk tulang belakang pulak kalau epidural. Terus tergamam n meleleh air mata. Nasib baik Doc ckp boleh fikir dulu, esok before operation bagitau dia. Ok la ada masa tuk fikir dan tanya kawan2.


Pada keesokannya, doc bius dtg and tanya nak ke tak, family semua kata tak yah amik sbb takut ada side effect. Doc pon kata sometime berjaya, sometime tak and even amik pon still rasa jugak sikit bukan fully xda rasa apa. So fikir punya fikir, sy decide untuk TIDAK AMBIL cuma bius penuh biasa and take morfine je. Doc pun kata ok just bius penuh je, if sakit dia akan bagi moffin after few hours. So aku just redho dan berserah je time tu. So time tu doc just bagi aku ubat penenang dan sedut gas sikit, untuk lancarkan penafasan time operation tu nanti.


So pagi tu pukul 7.30 dah ready semua dah mula la drama bersalaman dgn family sis hahahha, sesi minta maaf semua la (macam nak kena apa je) then pukul 8 bila dah masuk bilik operation, doc bius pun dtg and pakaikan drip and cucuk ubat bius. Lepas settle semua terus dorang tolak masuk bilik tu, time tu tak rasa apa sbb dah makan ubat penenang kan, cuma mata je lar pandang sana pandang sini sbb nurse tgh prepare brg. Then tetiba doc masuk (DR.Low) dia kata level darah aku drop jugak (sebab before operate aku dtg satu cycle, and cycle tu banyak darah aku keluar) so bacaan aku time tu 10, ikutkan ok lagi sbb normal kan 12-14 dulu aku 7 kot, so doctor kata takut time operate tu aku lost darah dia stanby dua bag darah if incase drop teruk so aku kena sign. lepas sign semua sis tak ingat apa sbb dah pengsan, tuptup sedar jee doc bius n nurse gerak.

meh baca next post.......

You May Also Like

9 comments

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Hi sis. Nak part 2, since lately I'm having heavy period.... 😭😭😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak, nanti sy tulis part 2. To me better check la sbb period banyak kan?

      Delete
    2. Asslammualaikum sis sya pun baru dapat tahu Ada fidroid,20/9 ni refer pakar..waktu sis tahu Ada fibroid pemakan sis pntang ataw makan ja apa pun..sya stress sgt skrng...Ada ckp xboleh makan la apa la..JD sya nk tnya pndpat sis..boleh kngsi x

      Delete
  3. Sis nak tanya kena admit period dh clear ke klu skrg ni sy tgh sakit sgt2 boleh ke pergi hosp.?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak check utk cyst seeloknya lepas period. Kalau nak tahu ade fibroid atau tak, kena buat MRI jgk. Mcm saya buat laparoscopic, tapi bila doc nmpk ade small fibroid, she had to do open surgery stat, to removed the fibroid. Dan perut sy jadi kembung smpi skrg, maybe sbb angin yg diorang lepaskan byk kot dlm perut ni. 😂😂

      Delete
  4. Hi sis agak agak roughly berapa anggaran operation?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Roughly operation utk ovarian cyst buay laparoscopic, around 15k, tapi disebabkan doc nampak fibrosis kecil, doc decide to do open surgery stat, and total utk 2 surgery tu, around 23k. Itu pon nasib baik company tanggung😔😔😔😔

      Delete
  5. Assalamualaikum.....Sis pun baru dapat tahu ada 2 biji Cyst 8cm ,6cm & fibroid 6.5cm
    selama 20 tahun mmg sis sengugut teruk setip kali period....Sampailah sis sakit tak tertanggung pergilah check dekat KK...Disebbkan Malaysia tengah alami covid...tak boleh direct ke hospital....atas nasihat kawan pergi check dekat KK dulu...after scan KK suruh refer Hospital Rahimah Klang ...Than Doctor mngesahkan betul ada cyst & fibroid...Dah confirm baru sis pergi Comlumbia Asia Klang sebb sis ada insurance & boleh cover utk Opperation ...14/6/2021 sis admit ......Nanti after Admit & opperate sis sambung citer okkkkk...

    ReplyDelete